Friday, October 30, 2009

Meniru Dan Bersikap Biadap : Itu Memang Tergolong Dalam Jenayah Yang Tiada Ampun.

Salam semua.
Hari ini hari Jumaat - Hari keempat aku menjalankan kehidupan sebagai guru di sekolah.
Peperiksaan sedang berjalan untuk pelajar Tingkatan Satu, Dua dan Empat.

Memang benci budak-budak meniru.
Sumpah, jangan meniru. Lebih baik tanya jawapan pada aku!
Kawan yang ditanya juga bukan manusia yang suka akan pembelajaran.
Untuk apa meniru manusia begitu?!

...dan semalam mahu menunjuk lagak di hadapan guru baru seperti aku...
Guna bahasa tempatan di dalam kelas dan mahu meniru ketika peperiksaan.
Bagus!
Memang laju sahaja meluncur jeritan dari anak tekak aku.

http://blogstore.lomluang.com/coffeeprince/coffeeprince_cartoons/coffeeprince_cartoon13.jpg
[Gambar penghargaan di SINI]

Bila ditegur, muka ketat!
Bila ditegur perangai yang biadap, hidung mula meninggi.
Dada dibusung tinggi!

Cakap mahu hebat, ayat yang dikeluarkan mahu nampak gah.
Siapa kamu tanpa keluarga?!

"Ayah saya kerja bagus. Cikgu-cikgu di sekolah ini, tahap bawah tapak kaki saya sahaja"
(sambil menunjukkan tapak kasut)

Eh, kalau kamu hamburkan ayat begitu dengan aku, sumpah aku sudah heret kamu keluar kelas. Sudah pasti aku akan pastikan kamu akan membayar harga yang setimpal atas kelancangan mulut kamu. Itu kita panggil biadap manusia! Umur baru 14 tahun jangan berlagak sudah tahu semua!

Balik rumah tengok diri kamu!
Ibu bapa kerja baik, kamu perangai macam ini?
Apa kamu makan sampai sikap kamu begini?
Lekatkah ilmu di hati?
Cermin bakal hancur menjadi debu dengan perangai kamu!

Jangan sebab perangai kamu, semua bakal terpalit kecelakaannya.
Bahana apa anak kecil?
Jangan pernah mencari bala.
Jangan pernah melekehkan tugas seorang guru.

Kesabaran sentiasa batasan.
Jangan biarkan hidup menemui kemusnahan akibat taksub dengan dunia yang tanpa sempadan!
Siapa yang bakal dalam kesakitan?
Tepuk badan!

Zara : Esok Sabtu dan aku perlu menghadirkan diri ke sekolah untuk Hari Profesionalisme dan Hari Sekolah Ganti.

70 comments:

imHepPie said...

wuuu segannya kdg2 meniru gak hik3..

lel said...

ish dasyatnya sampai cakap macam tu
haihh budak2 sekarang kan?!

et said...

uuu..agak kurg ajar d ctu..ikh3..nk sepuk x bley, kne tegur melawan..adoila..ape lg yg nk d buat? sabo yep kak zara..tu la cabaran cikgu..hebat kn cikgu? tibe2 rse nk sgt g skola n pelok cikgu dlu2 kuat2..huu~ ^^

Unknown said...

ish, biadap betul.

faqhrule said...

budak-budak baru hendak hidup! nanti kahak jatuh terpalit di mukanya sendiri. biarkan. biadab!

Anonymous said...

perghhh..sgt kuang hajar itu budak..
nasibla aku xjd cikgu jugak.kalo x, mmg bisu terus budak tu aku kerjakan.huhu..

then, cikgu zara ckp ape pd budak tu?? (curious bout this profesionalisme)

Anonymous said...

yeah!!!!aku suka sikap kamu dik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

seram pulak bila pikir budak2 sekarang niy. takde rasa hormat langsung ..

harap2 sikap melampau mereka tidak melebihi tahap kesabaran mu dik..

cheryna zamrinor said...

zara sayang,

sudah merasa penangan mereka yeee...
nantilah, akan kubuat posting khas utk dirimu...boleh kita share experience, ok;)

attyfir said...

senang je idup..nak tiru..
belajau malas..

ceksumolek's said...

budak2 zaman sekarang sgt ganas..
kite marah die mula la nk amik tindakan sndri.. huhu~ kalo sumi cikgu sumi xtau la mcm ne.. hari2 sumi yang nagis kot.. :P

PuanPepel said...

d sana sini aku dgr crita yg hmpir srupa

cikgu2 SPN pon ngadu mnde yg same...
teroskan mendidik~
apelah nasibku nnti~

DramaQueen said...

biadap! sbb tu la aku tak pernah layak jadik cikgu..sbb aku takut nnt klu aku jumpa budak cam tu, makan penampar je dari aku..dan aku akan di buang kerja.. kesian.


aku respek cikgu.. insan berilmu, memiliki kesabaran mendidik. smoga berjaya wahai adik bintik ku.

Tekkaus said...

Sama sini Zara. Saya paling pantang budak-budak yang tiru. :(

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

aduhai...selagi boleh bersabar, bersabar ye kamu...psikologi mana boleh... =)

Samaira said...

huhu
awal2 kamu sudah diduga ekk
bdk2 skang mmg hebat!!

Unknown said...

Bdk skolah skrg mmg tak tau adab!

Bila guru rotan dikatanya guru yg tak pandai ajar anak murid...

pdhal ibu bapak yg tlalu taksub dgn kerja sehingga mengabaikan anak2...

akhirnya anak2 mula terjebak dgn bnd yg bukan2, pilih kawan yg salah..

*kalau aku dtempat kejadian, mmg aku TAMPAR mulut bdk tu!

ezanykun said...

macam dah jadi trend la pulak.. tp makin lama makin teruk..

k.e.r.i. said...

kalau takde student meniru, bukan exam namanya.
huhu~

rilek sis.

sharamli said...

cekgu..say p0n pernah meniru...maafkan sy ya

Anonymous said...

aku boleh terima lagi tiru2 ni.

tp kekurangan keajaran, aku tak dpt terima dol.

ko pijak jer diorg. kalau diorg pijak ko balik, aku sanggup turun muar pijak diorg beb.

seriously.

Pocket said...

agak nya pasal tu la pocket tak dianugerahkan ngan kerjaya selaku pendidik,
pasal pastinya pocket tindik telinga budak tu ngan siku kiri ini.

not to mention,
tanggalkan kasut budak tu n tibai ngan rotan. hahahaha
biar menjengket dia nak jalan.

zaman dah berubah.
zaman kita dulu tak berani nak melawan.
zaman sekarang bukan setakat melawan,
saman cikgu balik ada...

cikgu kena buat surat perjanjian lah..

'saya seperti nama diatas mengaku akan menerima apa apa bentuk hukuman dari guru (selagi dengan tujuan mendidik) tanpa apa apa tindakan susulan'

gitu gitu.. tak sain, tak leh skolah ..

avid said...

kalau la suma pengawas macam ko, zara...
depa ckp jawa ek?
ko ckp kat dorg balik...

"warekemanget to!cilik2 dah gini wes gedi nanti jadi opo kue?"

AiE bAhRi said...

walawei...berani budak2 zaman skarang. di mana keberkatan mereka melawan dan menghina warga pendidik?

Jawapannya pasti tiada keberkatan.Cuma masa yang menentukan untuk mereka sedar kesilapan besar mereka.

Untuk pelajar itu, jika ibu bapa anda kerja bagus?kerana kamu tidak menjadi sebagus mereka? Kalau sudah yakin kamu bagus, tak perlu ke sekolah lagi...

Anonymous said...

ko guna psikologi dengan budak2 begini bukan kekerasan

contohnya time dia cakap macam tu... ko senyum menyindir... lepas tu ko tulis besar2 kat papan hitam 'BERLAGAK'.. pastu ko senyum dan diam dan teruskan apa yg ko buat sebelumnya

mesti saiko budak tu

Anonymous said...

tegasnye cekgu ni. bagus sgt :)

Nakamura Kazuki said...

zara..my email..chikara4piece@gmail.com....selamat berguling-guling ye

hanimndroid said...

mmg nak kena panggggg saja tuh~

chokio_nia said...

sabar kak...biar je budak cmtu..jgn layan..smoga akak trus sabar keh..=)

oranglidi said...

rilek2.. budak2 tu. hehe.

messyremo said...

budak2 skang tak makan saman~~

sekian..

antara sebab2 ku tak mau jd guru=)

Precious said...

Welcome to the club, Zara! Those are the real teaching challenges. Bukan sekadar teori, real people kini ...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie:

tapi meniru dengan wajar kan?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor :

memang sangat dasyat~

trust me darling~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

et:

rasa mau pijak bebudak tu~

boleh tak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ries Lee :

memang woo~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

faqhrule:

dan kalau terpalit, aku mahu mereka jilat~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

itafukada :

itu kena pada kawan lain~
kalau dengan daku, hahaha~

nak tahu neraka dunia?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

hahaha~

thanks kak!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

a.z.r.i.n.a.03.07 :

kalau lebih nanti aku pijak dorang kak~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS:

thanks!

must let me know ya sis?

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

atty's:

tu la pasal kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

☺[ai][sUmi]☺Chan :

bebudak camni tak bleh layan dengan nangis~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mier@merr:

moga yang terbaik menjadi milik kamu sayang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

Thanks kak!

mesti tabah~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus:

sokong bang!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehehe~

baik Nuar!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Samaira:

sumpah!

memang sangat hebat!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anike MK :

Apa boleh buat Kimi~

Budak2 skang ni~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ezany:

betul!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

k.e.r.i.:

thanks bro~

aku kena tabah kan?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli:

hahaha~

no big deal~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.palisevenfold.:

buddy!

thanks a lot~

aku kalau nak pijak dorang, aku akan bagitau kamu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Pocket:

hahaha~
kena tindik tu~
memang tak boleh tahan~

bang~
mahu lari ke Penang menenangkan fikiran~
hehehe~
(tetiba pula)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

avid gunner:

hahaha~
bila pula aku pengawas?

eh..apa maksud tu beb?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

AiE bAhRi :

betul katamu bang~
entah bila mereka akan sedar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Fatt Chin Choy:

bagusnya tips ni Fatt~
aku mesti mahu tiru~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Abcdeftyyhahh.:

hahaha~
thanks sayang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Nakamura Kazuki:

thanks beb!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hanimndroid:

bleh pang laju2 tak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

chokio_nia :

hehehe~
baik dik!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

oranglidi :

hahaha~

bebudak la payah~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

camtu jgn ada anak wei~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Precious:

Yup!

agree with u kak!

beskot said...

kereknye budak tu..
tp ak yakin zara..
ngan dedikasi ko sbg pendidik,
insyaAllah ko bley merubah pelajar yg begini..
slamat mendidik cekgu zara!!hoho..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aku Beskot™:

Thanks a lot Beskot!

Amal said...

kite pon kekadang meniru gak..
tp kalo da kantoi, mintak maap la kan.
tp budak tuh mmg layak dilempang la cikgu!
hihihi

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miSs siv :

lempang laju2 bleh?

muahahaha~

aku said...

argh..cabaran itu tanda nikmat kehidupan sayang..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Puan Nina (DINina):

betul kayamu kak~

=]