Sunday, September 09, 2012

Jarak.


Balik dari urusan yang menggembirakan. Melalui sesuatu yang membuatkan hati gembira dan wajah tersenyum riang dengan ikhlas buat kali pertama - mungkin itu biasa bagi orang lain tapi bukan aku yang hinggapnya gembira boleh dibilang dengan kerlipan mata. Kebahagiaan itu pasti ada untuk setiap orang dan aku percaya, kalaupun aku dikatakan terlewat - aku sentiasa berdoa agar masa itu tiba.

Bermula dari jam sebelas pagi lebih dengan senyuman yang menghilangkan rasa penat dibawa dengan jalan yang sibuk tidak tentu hala dalam negeri kecil berjiran daerah - aku cuma mampu kata pengalaman itu buat aku banyak ketawa. Dengan terlepas simpang kalau ikut peta tapi aku bertegas dengan keputusan mengikut pengalaman aku yang main hentam tidak kira suka. Bahagia. Itu lebih penting aku kira.

Misi utama dicapai dalam matahari terpacak atas kepala. Berkira-kira juga jika itu keputusan yang bijak atau tidak tapi serah sahaja kepada kepalanya. Kalau baik dan dipersetujui - jalankan sahaja apa yang dilihat dan dirasai hari ini. Kalau tidak, tangguhkan dulu dan teruskan pencarian hingga ketemu lagi. Pastinya apa yang dilihat hari ini sudah memikat hati - pandangan mata, jatuh ke hati dan bila depan mata secara realiti - terus terbenam dalam sanubari. Heh!

Selesai misi utama - misi seterusnya hanya menghabiskan masa dengan bakar lemak serta menambah lemak lagi (oh oh oh - setelah buang aplikasi pengira kalori terus bertambah gila). Tapi tidak mengapa. Peluang bukan datang selalu dan pastinya - gunakan sahaja masa yang ada. Selepas itu buat kali pertama atas meja yang menarik - minuman rasmi bertemu. Kata panggilan bukan lagi hanya sekadar mainan aksara tapi sudah terluah dengan kehadiran minuman bahagia (serta menjadi dadah). Heh!

Dan begitulah selepas itu drama muncul tanpa dipinta. Berlari seperti dalam pertandingan antarabangsa - mungkin boleh diikhtiarkan untuk muncul dalam kaca tivi bersama jika stamina selepas minuman pahit-manis-bersusu-bercoklat bergaul dalam usus dapat dikekalkan dengan kegilaan yang entah apa-apa. Ah, tapi benda pahit jadi manis selepas segalanya tiba kemuncaknya. Senyuman dan kebahagian itu pastinya bukan sesuatu yang percuma - tapi bayarannya juga lebih dari sekadar lambaian perlahan dan hati bahagia.

Gembira.
Suka.
:)

http://farm3.staticflickr.com/2091/2394108399_fd0b33c17b.jpg
[Sumber gambar]

Dalam perkhabaran lain, aku gembira apabila diberitakan bahawa kau sudah luahkan perasaan secara terbuka kembali pada manusia yang kau suka. Tidak perlu risau ataupun gusar jika kau memiliki hak orang lain kerana dia bukan lagi hak sesiapa - bahkan mutlak sudah milik kau. Dilepaskan oleh empunya kerana dia sedar - sejauh mana dia bertahan - dia hanya membunuh diri dan perasaan diri kerana melayan kegemaran diri sendiri hanya menanam rasa duka.

Jadi, aku hanya titipkan doa bahagia buat kau yang sudah terang-terangan mengakui dan buat pengakuan terbuka kepada masyarakat di luar sana tentang kehadiran dia. Tabik hormat atas dasar kau bakal memikul tanggungjawab yang bukannya mudah tapi aku percaya kau bakal berjaya (harapnya) sehingga ke penghujungnya. Setiap ceritanya mungkin diakhiri dengan cerita yang tidak gembira tetapi aku percaya - bila dia pilih kau diantara berjuta - kau pastinya yang paling dia suka.

Jarak dalam hubungan bukan apa-apa. Aku pernah lalui yang beribu (berpuluh ribu mungkin lebih tepat) dan mengharunginya dengan sedikit berjaya - tetapi aku harap kau juga lebih berjaya daripada aku yang memutuskan bahawa ada benda lain yang lebih perlu. Beberapa ratus kilometer mudah dicapai khabarnya - sekurang-kurangnya ada ruang dan taaruf yang lebih utama.

Ah, selamat berjaya!
Buat kau yang belum pernah derita.
Aku hanya doakan kau bahagia.
Gembira.