Saturday, December 11, 2010

Kenapa Aku Rajin Menjawab Soalan Di Borang Anjal? : Ada Budak Malaysia Belajar Jepun Tanya Soalan Lucu


Salam semua.
Menapis komentar yang diberikan akibat ada beberapa iklan yang tidak diperlukan masuk ke sini (tidak termasuk pembenci yang berhati waja mahu meninggalkan komentar walaupun tahu yang aku tidak akan siarkan). Tidak mengapa, keseluruhannya hari aku menggembirakan. Itu sahaja.

Oh ya, bagi yang mengikut aku di Twitter, pasti sedar dengan kehadiran soalan dan jawapan daripada Borang Anjal (baca : Formspring) aku. Memang biasanya selepas dijawab, benda itu akan mengalir terus ke Twitter. Kadar aku menjawab soalan adalah bergantung kepada adakah aku sedari ada soalan yang ditanyakan atau tidak. Oh, sebab itu aku sediakan petak ini di blog, kerana ruangan sisipan tepi buku tamu aku penuh dengan iklan mengarut. (Buat muka bengang sambil ketuk-ketuk meja).

[Gambar : Ini pakaian musim panas di Jepun, Yukata. Oh, sekarang Jepun musim sejuk]

Soalan yang aku terima di Borang Anjal biasanya akan berkisar kepada perkara-perkara berikut :
  • Peribadi secara umum (nama, pekerjaan aku, dan sebagainya)
  • Peribadi secara khusus (bila mahu berkahwin, teman lelaki dan lain-lain)
  • Novel aku yang terbengkalai (kasihan karya yang terbiar)
  • Soalan berkenaan pendidikan (disebabkan pekerjaan aku)
  • Berkaitan blog (lebih kepada perkongsian ilmu)
  • Pendapat umum (ini biasanya aku dapat sehingga berpuluh-puluh dari orang yang sama)
  • Kutukan (ini bukan soalan sebenarnya - ketawa)
  • ... dan beberapa aspek lain.
Suka untuk berkongsi dengan kamu, soalan yang aku jawab petang tadi. Ya, kepada yang bertanya (aku pasti kamu ada baca blog ini, terima kasih kerana buat aku ketawa. Oh ya, pengunjung daripada Jepun ke blog ini adalah yang ketiga tertinggi selain Malaysia dan Indonesia. Hebat betul kamu semua. Biasanya yang datang dari Sendai (Miyagi), Kanagawa, Fukui, dan beberapa kawasan lagi. Arigatou. 

[Cetakan dari paparan Borang Anjal aku]

Lucu sungguh soalan kamu kawan.
Kalaulah aku tahu siapa yang tanya soalan itu, memang aku cubit pipinya.
Boleh?

Kenapa aku suka jawab soalan di situ?
  • Mudah.
  • Pantas
  • Lebih praktikal daripada aku jengah di ruangan komen ataupun buku tamu.
  • Dapat jawab secara pukal (ini menyebabkan ia pantas)
  • Aku boleh lihat orang berusaha untuk senyum (sebab aku suruh senyum sebelum tanya soalan kan?)
  • Tidak terhad (orang boleh tanya banyak mana yang mereka mahu)
  • Tidak terkawal (ya, aku beri kebenaran manusia tanpa nama tanya)
Teman Lelaki.
Sejak kebelakangan ini, persoalan ini sering dikemukakan di blog, Twitter, Borang Anjal dan apa sahaja yang boleh ditanya. Amboi kawan-kawan sekalian, aku bukan artis ya? Tidaklah perlu sehingga mendedahkan siapa teman lelaki (eh, ada ya?) buat masa ini. Tergelak sendirian dengan perbualan pagi tadi di Twitter.

Cik N : Zara, yang awak selalu tulis tu merujuk kepada teman lelaki ke?
Aku : Eh? (Ketawa)
Cik N : Letaklah #ff kalau tulis pada teman lelaki.
Aku : Kenapa?
Cik N : Bolehlah kami baca apa yang dia tulis untuk awak pula.
Aku : (Ketawa lagi gila) Tak boleh.

Nota : #ff adalah Follow Friday (bagi sesiapa yang biasa guna Twitter, mereka tahu benda ini)

Pastinya tidak akan dibuat.
Jangan risau.
Ketawa.
Sebabnya mudah sahaja.
Si dia (batuk-batuk kecil) tidak akan menulis sesuka hati di Twitter dia.
Terima kasih.

Dan ya, buat yang bertanya, maklumat yang anda tanya tidak tepat sayang.
Maaf ya?
Senyum lagi.

[Gambar : Ada orang yang sedang seronok membuat aku cemburu dengan turunnya salji di tempat dia]

Dia : Salji turun, lebat.
Aku : Huh! Sengaja buat orang cemburu.
Dia : Aik, ada orang cemburu ke? Tak sangka. Sejuk ni.
Aku : Haruslah cemburu.
Dia : Kenapa nak cemburu? Nanti datanglah sini.

(Perbualan ini telah ditapis. Sekian)

Ya, saya tahu awak tengah seronok sakan dengan salji.
Mentang-mentanglah tahuaku amat mahu menikmati salji (boleh baca di sini)
Tak mengapa.
Tunggu saya jadi Ultraman, habis awak.
Ketawa.
Sekejap, motif jadi Ultraman?
Senyum.

Nota Kaki :
1. Adik lelaki bakal menyambung pelajaran di UiTM Puncak Alam bulan Disember ini.
2. Ada orang bagi telefon dia makan jika telefon dia kurang sihat sebelum tidur (sambil ketawa dan jeling-jeling buat mata bulat)
3. Mahu menghabiskan beberapa waktu dengan keluarga sebelum kembali ke kamar peribadi.
4. Belum dapat melunaskan misi mengatur waktu tidur kembali.

Zara : Kadangkala hanya dengan kata-kata dan baris ayat beku kita boleh membuatkan seseorang itu tersenyum gembira sepanjang hari. Kenapa mahu jadi seorang yang kejam dan keji dengan menuturkan (atau menulis) kata-kata yang membuatkan orang sakit hati? Jadilah manusia yang lebih berpekerti. Senyum.

8 comments:

fadh ^_^ said...

motif jadi ultraman sebab nak pegi jepun kan?
lalalalala~
XD

ckynwan said...

OMG~

tell me!
tell me!
tell me!

hahahahaha

ENCIK TIKUS said...

macam best jea ada formspring.. hehek..


cikgu bila nak kawen dgn orang japang ? keh keh

ザ-sylver- S said...

asal borang anjal? bukan borang musim bunga ke..berbunga-bunga skit nk baca


haha..

qasehraihan said...

i follow u zara..follow me back yerr..salam kenal :-)

suffer8zine said...

mengapakah

Terkini : 10 Kereta Termahal Di Dunia Tahun 2010 | Rumah Berbentuk Telur

Unknown said...

err..efektif ke formspring tu..dlu JT buat, takde orang nak tanye pape pon..sedih je kan. hehe..

Jejaka Terhangat: [Tips Memikat] Bagaimana Untuk Meluahkan Perasaan (chapter 3)

takky said...

dh ade peningkatan...
hihihihi
by d way, nice background atas 2...
baru buat kan??