Monday, September 19, 2011

Cinta Kalah Dengan Secangkir Kopi.


Hujung minggu yang singkat berlalu.
Dipenuhi dengan pelbagai perkara yang harus dilakukan tidak termasuk menanggung kesakitan bulanan yang pastinya hampir buat jiwa meracau. Bukan tidak biasa, cuma bila salah satu tenaga kerja di rumah berkurangan, sakit adalah pilihan terakhir yang mahu muncul di minda.

Sabtu majlis pertunangan sahabat sejak zaman persekolahan.
Pernah dikiaskan sebagai langit dan bumi antara kami disebabkan perbezaan ketinggian yang nyata. Sudah tentulah aku yang bumi - aku kan pokok bonsai sejak azali? Senyum. Tahniah buat kamu saudari, selangkah kaki sudah diikat dan aku doakan agar ia menemui ikatan simpulan yang cukup menarik di hujung nanti.

Cuaca yang kurang memberangsangkan merencat aku daripada menulis seperti biasa. Kalau ada pun, hanya berkicau tidak tentu hala di Twitter ataupun di laman khas Dunia Sebelah Zara di Mukabuku. Menulis apa yang terlintas di hati dan fikiran walaupun diajukan dengan pelbagai pertanyaan apakah aku sudah mula dijenguk oleh manusia berlainan jantina. Nah, bukankah Dunia Sebelah Zara adalah tempat aku meluahkan apa sahaja bentuk perasaan dan kenyataan?

Senyum.

http://farm4.static.flickr.com/3237/3145740012_bee096d788.jpg
[Sumber Gambar]

"Kalau ada Nescafe, ada awak, yang mana satu saya perlu pilih ya?"

Pilihlah yang menenangkan awak.

"Saya pilih Nescafe" :)

Saya tunggu sebelah. Lepas minum, saya datang pada awak.

"Eh, mungkin saya datang dulu. Sebab Nescafe merangsang adrenalin"

Tak. Kopi buatkan awak tenang. Saya yang buatkan adrenalin awak bergerak laju kan?


Ada yang menyatakan bahawa mereka pasti akan menangis kalau kopi menang berbanding mereka. Kopi menjadi pilihan kekasih hati berbanding mereka yang merupakan seorang manusia. Tapi, tahukah anda bahawa kopi tidak akan tersedia sendiri? Mungkinkah anda yang akan diminta untuk menyediakannya? Secara tidak langsung, anda sebenarnya yang dipilih. Kiasan dalam kehidupan kadangkala aneh untuk difahami. 

Nota Kaki :
Sibuk dengan kerja. Maaf.

Zara : Terima kasih jadi manusia paling sabar bila melayan saya yang cepat panas hati apabila kehendak hati tidak dapat dipenuhi. Ya, kadangkala saya suka meletakkan perasaan yang pertama berbanding rasional diri. Terima kasih sekali lagi.

5 comments:

blog-tips-kurus said...

minum mocha & neslo shack lagi sedap tau...! :-)

*ejen penggemok juga. huh!

Latifah said...

saya juga akan pilih Nescafe :)

~~~errr harap tak lari dari topik.

Guru said...

Nescafe tetap pilihan utama... :) samalah kitaNescafe tetap pilihan utama... :) samalah kita

Hami Asraff II said...

Saya pencinta kopi ais :)

Sara Ali said...

sygnya sy x inum nescafe...
so mmg x kan pilih nescafe...
huhuh