Tuesday, December 23, 2014

Terus Tulis



Ada satu ketika.
Saat semua orang sudah maju mengejar cita-cita.
Aku tertinggal di belakang, mematikan kata.
Menghumban aksara.

Ada satu ketika.
Aku lihat semua teman meneruskan perjuangan.
Ternyata aku kehilangan.
Ilham coretan.

Seringkali aku hanya menulis bila dipinta.
Disogokkan dengan tema.
Dibekalkan dengan rangka.
Supaya aku mampu melunaskan cerita.

Pernah terlintas di minda.
Barangkali aku sudah tua.
Untuk bersaing menelusuri abjad, melakar karya.
Tapi, aku tersedar atas satu perkara.

Apa yang aku mahukan selama ini hanya perkongsian.
Bukannya sanjungan.
Hatta lambakan pujian.
Bahkan yang aku dengar hanya cercaan.
Tapi, untuk siapa semua coretan?

Kan aku masih punya diri sendiri.
Yang tidak akan pernah lupa kaki atas Bumi.
Yang tidak akan alpa usap kepala dan tiup semangat pada hati.




Rumah Kecil.
1605 : 23 Disember 2014


3 comments:

Anonymous said...

semoga zarra dapat semangat constant menulis...

hehe.

zainatul abu bakar said...

Teruskan menulis kak..jgn berhenti :)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

@Rapunzel Cikilolo :

Amin.
Amin.

:D

@zainatul abu bakar :

Berusaha ni :D