Thursday, August 09, 2012

#20 Ramadhan : Itu Bukan Pengakhiran.


Itu bukan pengakhiran kehidupan.
Masa masih banyak lagi.
 
Itu yang Abah cakap dengan aku bila dia nampak muka aku yang gundah gulana. Abah, ketika usia 41 tahun (sekarang sudah 51 tahun) mengejar impian seperti mana aku yang belum 25 tahun ini mahukan. Ya, dia sumber inspirasi terdekat - bagaimana seorang bapa pada enam orang anak mengejar impian dan membahagikan waktu dengan baik sekali. Setiap hujung minggu pastinya dia akan kembali ke teratak kami walaupun dalam kesibukan dan bebanan tugas dalam mengejar impian dia. Disebabkan itu jugalah sewaktu aku mulakan langkah pertama dalam kejar impian suatu ketika dahulu - Abah suruh aku pulang setiap minggu ke rumah - sebagaimana dia mampu lakukan walaupun berjauhan dari kami. Heh!

Lebih baik menunggu di hadapan.
Mungkin dalam kertas itu ada terselit kemarahan silam.

Itu yang sahabat-baik-pijak-kepala aku nyatakan. Aku hanya perlu beritahu dia satu ayat sahaja dan dia sudah mampu meneka apa yang berlaku pada aku. Seorang sahabat yang aku pastinya tidak mahu hilang atas dunia. Mungkin dia benar, sedikit sebanyak ada perasaan dan keinginan gila yang aku lampiaskan dalam timbunan kertas tersebut. Ada benda yang aku mahu larikan dalam pencarian dan perjalanan mengejar impian yang memerlukan lebih banyak pengorbanan berbanding sebelumnya.

Teruskan usaha.
Mulakan dengan rujukan lebih banyak.
Kumpul pengalaman lebih lama dan bermakna.

Itu yang bekas pensyarah aku nyatakan. Dia adalah sumber inspirasi aku juga dalam mengejar impian. Kali pertama mengenali dia sejak tujuh tahun lepas - dia sudah meletakkan sesuatu dalam diri aku. Untuk menjadi sebagus dan sehebat dia dalam perjalanan menjadi pendidik. Mungkin tujuh tahun lepas aku adalah anak naif yang memilih untuk gilakan ilmu lebih daripada benda lain - tetapi malangnya, sehingga kini, aku masih anak yang sedemikian rupa. Pertemuan aku dengan dia buatkan aku sangat gembira pastinya. Banyak benda yang boleh dibicarakan. Walaupun dia kata kami mungkin sudah jadi seperti kawan - tapi dia pastinya tersenarai dalam orang yang aku kagumi.

Selagi tidak berdarah, jangan kau akui yang kau pernah kecewa.

Itu yang diperkatakan oleh #TeamTBS aku - penulis #BISIK yang hebat - Syaihan Shandye Syafiq. Terima kasih atas sikap ambil berat itu. Memang harus diakui sedikit kecewa pada mulanya, tapi ya, kata-kata kamu betul. Usaha perlu diteruskan walaupun ternyata kegilaan tidak mungkin akan dapat ditampung buat masa sekarang. Apa pun kakak, saya akan tetap mengejar impian itu. Kakak jangan risau ya? Jejak langkah kakak akan saya kejar dari belakang. Ah, pingin untuk bertemu - mungkin sahaja pada majlis graduasi kakak nanti.

http://farm3.staticflickr.com/2161/2104313201_7393eeafd6.jpg
[Sumber gambar]

Mungkin kita ditakdirkan untuk belajar bersama.
Mungkin perjalanan itu lebih baik berteman.
Sokongan itu pasti sentiasa.

Terima kasih untuk itu. Terima kasih sebab keluarkan arahan tegas untuk duduk diam jadi budak baik dan memujuk dengan mengalihkan perhatian daripada benda sedih kepada benda lain yang lebih menggembirakan. Baju raya - beg tangan yang tiba dengan kiriman pos dan banyak lagi tetapi dipisahkan dengan papan nipis kaca menimbulkan rasa gembira dalam duka. Terima kasih atas kesedihan yang mampu dikongsi bersama. Terima kasih kerana turut merasai apa yang dilalui dan kekal memberikan semangat dalam usikan supaya otak terus lupa.

Terima kasih Abah.
Daripada Along.
 
Terima kasih Busuk.
Daripada Tengik.
 
Terima kasih Dr. Dij.
Daripada Shafaza.
 
Terima kasih Shandye.
Daripada Lord Zara.
 
Terima kasih Kopi O.
Daripada Frappucino.

5 comments:

shandye. said...

oh, sekarang aku 'kakak' kau lah? #flipshawl...

hahaha... =)

Ms J said...

Masih upset kerana permohonan mengejar impian kedua tidak berjaya. Semoga Zara berjaya!

Ms J said...

Masih upset kerana permohonan mengejar impian kedua tidak berjaya. Semoga Zara berjaya!

Akak Kembang said...

puitisnyer

shafiqabdshukor said...

Itu menunjukkan ramai yang care ngan kita..
teruskan berusaha dan berdoa..
Inysa ALLAH ALLAH akan tunjukkan jalan..