Tuesday, August 07, 2012

#18 Ramadhan : Petronas Merdeka Raya - Strangers


Kadangkala apa yang kita mahukan, tidak mampu kita miliki. Sejauh mana kita berusaha, itu sahajalah yang mampu kita dapat dan capai. Bukan kita tidak meletakkan sedaya upaya, cuma itu bukan rezeki kita. Bukan rezeki yang ditentukan untuk kita. Jadi, apa yang kita perlu lakukan bila perkara sedemikian berlaku? Duduk diam semata-mata dan terus mengalah pada kehidupan?

Pastinya tidak bukan?

http://farm8.staticflickr.com/7223/7301228994_c5462dcf09.jpg
[Sumber gambar]

Kadangkala ramai orang yang mengatakan bahawa kita layak untuk mendapat yang terbaik dalam hidup. Tidak kira dalam aspek apa sekalipun - tetapi ia akan membuatkan kita tertanya-tanya dan menduga, kenapa mereka berkata demikian tapi mereka tidak mahu memberi apa yang terbaik pada kita? Jujurnya, benda begini bukan urusan manusia. Bukankah kita semua bersetuju bahawa, usaha bagaimana sekalipun - di penghujungnya - masih terletak belas ihsan Maha Pencipta.

Kenapa mahu mengalah pada kehidupan?
Bukankah manusia adalah pejuang dalam diri sendiri.
Apakah sudah tidak mahu hidup atas dunia lagi?

*******


Ini bukan disebabkan oleh Redza Minhat di dalamnya. Cuma pesanan dan pengajaran yang terkandung disebalik filem pendek yang menyentuh jiwa. Sudah lama tidak dapat menonton sebegini rupa, selepas kali terakhir yang tidak perlu diberitahu bila.

No comments: