Wednesday, October 30, 2013

Lakaran Hidup.


Semakin menuju ke penghujung tahun 2013, banyak benda yang berlaku. Banyak benda yang dilalui, diatur satu demi satu. Sama ada mengikut perancangan ataupun tidak, itu diterima seadanya sebab hakikat manusia hanya mampu merancang tetapi Allah lebih Maha Perancang daripada kita semua.

http://distilleryimage9.ak.instagram.com/d9f77bca405911e3ab0222000ab5be36_8.jpg
Hasil lakaran aneh aku.

Dah lima bulan menjadi seorang isteri.
Aku rasa banyak benda belajar dengan hakikat bahawa suami tiada di sisi setiap hari. Sesetengah orang mungkin beruntung jumpa pasangan masing-masing setiap hari. Tapi bagi aku yang jumpa hanya pada hujung minggu, sekurangnya aku bersyukur bahawa ada orang yang mungkin sebulan sekali atau setahun sekali baru jumpa pasangan mereka.

Duduk jauh sebenarnya mengajar hidup berdikari seperti masa belum berkahwin dulu. Ke sana sini sendirian, cuma barangkali kali ini, jika penat, sakit badan --- kita boleh merungut sesekali. Kalau dulu, merungut dengan dinding sahaja. Walaupun dinding bukannya ada respon apa.

http://distilleryimage5.ak.instagram.com/3bb13e9e3e2c11e3a6b122000a9f3070_8.jpg
Kegemaran masing-masing bila ada waktu terluang.

Selain menonton filem yang dimuat-turun bersama, berbual tentang segala benda yang seminggu dikumpul (walaupun ada sahaja berhubung guna Twitter, iMessage, LINE, dll) tapi aku paling suka berbual berhadapan. Aku boleh tengok mimik muka. Ya, aku memang begini. Kalau berbual dengan kawan-kawan sekalipun, kalau boleh nak tengok muka. Skype pun jadi. Ha ha ha.

Oh ya, kami sukakan warna dan melakar apa sahaja. Aku kadangkala dengan warna-warna merepek seperti di atas. Kadangkala lukis benda yang aku nampak sana sini walaupun aku bukannya orang seni. Sengaja luangkan masa dengan mewarna bersama sebab kalau aku membaca, nanti ada orang kacau. (angkat kening) Ha ha ha.

Banyak benda nak cerita tapi aku rasa, keadaan sekarang semakin sukar. Banyak mata yang memerhati, banyak yang jadi tukang sampai tak bertauliah kepada orang lain. 

Susah.

3 comments:

reenapple said...

Apa-apa pun saya doakan kebahagiaan kamu berdua. :)

takky said...

happy for u kak z sebab dah ade org yg boleh berbual secara berdepan dengan gembira....
n hope kak z bersabar dgn org2 yg suka jadi paparazi 2....
since u r popular kan.....
hihihihihi ><
jangan marah ye...
c(=

zainatul abu bakar said...

Benda-benda merepek dan simple di mata org lain adalah sgt sweet bila kita lakukan dengan pasangan. Betul x kak? Hehe