Saturday, January 18, 2014

Kembali Ke Asal.


Itu bukanlah sesuatu yang mudah.
Kembali ke kawasan di mana kita mulakan segalanya, belajar dari segala asas yang dipelajari dan digunakan untuk menjalani hidup --- terlampau banyak kenangan yang bisa buat kita tersangkut dengan kenangan dan enggan melepaskan kehidupan itu pergi.

Sama.
Seperti mana aku yang kembali ke garis permulaan, lihat segala apa yang aku tinggalkan demi kehidupan lain yang aku belum pasti keadaannya, aku hanya mampu berharap aku dapat menghargainya sebagai kenangan dan tidak akan mati dalam ingatan. Mungkin satu hari nanti aku bakal kembali ke sana. Bukan seperti aku yang sekarang, barangkali dengan menjadi manusia, pendidik yang lebih baik.

Jadi, bila aku kembali ke sana --- sekadar melawat, aku dapat rasakan bahawa kasih sayang yang aku curahkan di sana terlampau mendalam. Tempat pertama, bagaimana apa pun aku lalui, aku sangat menyukainya. Zon selesa aku barangkali. Aku sebahagian daripada mereka, mereka sebahagian daripada aku, bagaikan keluarga kedua aku. Rumah kedua aku selepas rumah kediaman keluarga aku. Banyak masa aku berjaga dihabiskan di sana.

http://distilleryimage6.ak.instagram.com/a3b3caee773d11e3b03e125bb13f8fe6_8.jpg
Mulakan kehidupan baru aku dengan letakkan kalendar ini atas meja.

Selamat mulakan kehidupan.
Susah bagaimana sekalipun, tegakkan kepala.
Pandang dengan gembira.

4 comments:

Anonymous said...

all the best...

selamat memulakan langkah baru

:)

ayunidati said...

Singgah laman zara.... hope happy selalu...

DYatie ABakar said...

All the best zara!

DYatie ABakar said...

All the best zara!